Interferens og fortolkning

Efter gentagende opfordringer (fra Pernille) til at lave det her indlæg vil jeg forsøge at kaste mig ud i det. Jeg vil starte med at sige, at det er dedikeret til specielt én meget vigtig person i mit liv. Men jeg er sikker på, der er flere, der har det, ligesom jeg har det lige nu!

Jeg er jo trods alt mat-fys-kemi studerende på gymnasiet; hvor jeg synes, det er sørgeligt og ulideligt, at ingen af mine venner (som ikke går i min klasse) forstår min begejstring for min nyerhvervede viden. De siger "jamen, jeg har aldrig hørt om det".



Arrogante, uvidende svin, har du aldrig hørt om Google?!.. "Spøg til side", jeg må jo tage sagen i egen hånd og give viden til folket!

Her kommer altså noget for de... diverse naturvidenskabelige dummies (her er du:)



Hvis I ved, hvordan lydbølger fungerer (bare basis), har I sikkert hørt om begrebet interferens. Men til jer, der ikke kender til lydbølger, kommer der lige en hurtig lektion - den skal nok være kort og præcis.

  • Forestil dig en snor spændt ud mellem to pinde. 
  • Byt så den ene pind ud med en vibrator, der får snoren til at bevæge sig op og ned. Den gør, at der skabes bølger langs snoren. Det ser egentlig ud, som om snoren svinger rundt i cirkler, men den svinger op og ned. Det skaber bølger på snoren, som skaber lydbølger (som er lyd). Fagligt kalder man det, at bølgerne opstår på tværs af udbredelsesretningen, hvilket man ydermere kalder transversalbølger, og se, det er da ikke så svært at se mening i, vel?!

Lad os tage hul på de forskellige toner, som er grundlæggende for at forstå, hvilke slags interferenser der findes (kun to eksempler, rolig nu!)

  • Grundtone
En bølgelængde bestemmes ved såkaldte knudepunkter; så forestil dig, at ved grundtonen er knudepunkterne dér, hvor snoren stopper. Altså er der her to såkaldte knudepunkter (ved hver ende af snoren).
  • 1. overtone
Der er nu 3 knudepunkter på snoren, som du kan se. To i hver ende og ét i midten. Der ser faktisk ud, som om der er to bølger på snoren.

På snoren "kastes" bølgerne altså tilbage mellem vibrator og trisse, og dette kan føre til to forskellige slags interferenser (lad være med at tænke over det, nu forklarer jeg det):

Destruktiv interferens er, når bølgerne ”neutraliserer” hinanden. Det ser nogenlunde ud, som om snoren ikke svinger (men det gør den, det går bare hurtigt).
 ..Forestil dig et forhold, hvor der hele tiden er bølger (uenigheder; skænderier), selvom det hele ser normalt ud.. det er kun det blotte øje, der opfatter det sådan, i virkeligheden er der så mange problemer, at det ikke er til at tage hul på, men de skjuler det alligevel, som om det er mere end bare perfekt, det er super perfekt og ikke til at sætte en finger på! Men det fungerer ikke rigtig under overfladen. Jeg ser totalt Bree fra Desperate Housewives for mig!



Konstruktiv interferens
er, når bølgerne forstærker hinanden, og der opstår så buge (;fagsprog=bølger) på snoren. Fx ved grundtonen eller 1. overtone (der findes mange flere overtoner. De kaldes også harmoniske toner, fordi der kan opstå/opstår lyd). Man kan godt sige, at det her er det mere normale forhold, hvor der til tider er uenigheder og problemer, men det går alligevel meget godt for begge parter i fællesskabet, hvor de sådan lærer af deres erfaringer og fejl. Der er ikke behov for at skjule det hele under en facade, der er plads nok til at være til. Kan man bare fornemme parret fra Kongen af Queens, eller er det kun mig?


For så er der faktisk ikke meget mere basalt at forstå om lydbølger, hvis vi skal undgå at nævne og forklare enheder og diverse målebegreber.

Så næste gang din naturvidenskabeligt studerende ven spørger, om du vil høre om lydbølger, så er du allerede lidt med på, hvad personen snakker om, og så har du bare at være interesseret.. Mor!

8 comments:

  1. Det bruger man når man skal stemme et instrument! Når den er Destruktiv og mange bølger i lyden så stemmer instrumentet ikke, og når der ikke er flere bølger i lyden (Konstruktiv), så stemmer det rigtigt... Det var den eneste gang, jeg valgte at lytte efter i fysik, da det kom en smule under et emne jeg interesserede mig for :D Men det skulle ikke undre mig, hvis jeg tog fejl :b

    ReplyDelete
  2. nej, det er nogenlunde rigtigt! der er "dårlig" lyd ved destruktiv interferens (vi har ikke haft meget uddybende om det her emne, men vi har da lavet en masse beregninger, etc!). Instrumentet stemmer ved alle overtonerne, men vi brugte mest vores viden om interferens til at forudse, hvordan snoren ville se ud imellem de forskellige toner... jeg ved ikke, om det var for fagligt til at forestille sig, eller om du selv har lavet snorbølge forsøg :)

    ReplyDelete
  3. Jo det med snoren lavede vi også, men det var med en fjeder (så ret sejt ud). Vi kom også ind på noget frekvenser og når bølger rammer hinandens og sin egen frekvens, eller noget i den stil...

    ReplyDelete
  4. K - hvis du bare var min underviser på gymnasiet. Jeg ville jo lære det!
    Jeg var jo på kunstnerisk linje, hvor de lavede et AT forløb med bølger og instrumenter - Det var da godt nok noget lort, vi skulle lave der. Men vores fysiklærer gjorde det bestemt heller ikke bedre.

    Citater:
    I er den værste klasse jeg nogensinde har haft.
    Kan du overhovedet finde ud af det?
    Spiller du dum?
    Det er den værste omgang afleveringer jeg har læst igennem.

    ReplyDelete
  5. Alex - Frekvens, overtoner en masse og en masse andet, hvor jeg sov. Har lige fået karakterer; jeg bør nok løfte liiiidt op på fysik! Det er trods alt et linje-fag - pis!

    Mathias - Jeg har ondt af dig! Skal nok lægge nogle flere undervisningsting op - så du kan indhente det tabte xD

    ..Som min lærer formulerede det: Nu begynder vi så dette kedelige forløb og lad mig gøre det meget klart, hvad AT står for: Almen Tidsspilde. Jeg vil ikke lægge skjul på min foragt for dette fag, og det eneste, der kan holde eleverne (jer) oppe i denne stund, må derfor være, at I skal trækkes med mig!

    ReplyDelete
  6. ...Jeg får det til at lyde som om, jeg er dårlig til fysik... Det er jeg altså ikke! 7 skriftligt og 4 mundtligt. Men jeg fik 10 i kemi..!

    ReplyDelete
  7. Du er ikke dum :)

    En af mine yndlings fag var biologi. Det er fantastisk at lære om noget, som man kunne forholde sig lidt til, hvor kemi og fysik på et eller andet punkt er lidt mere abstrakt (bortset fra når du lærer fra dig, K).

    ReplyDelete
  8. Jeg er dog enig, fysik og kemi - det er ikke helt det samme at prale om, at man nu forstår, hvordan carbonforbindelserne fungerer, eller at man nu forstår, hvad bølgelængder er......men det kan det jo blive, hvis jeg fortolker det hele til noget lettere forståeligt og interessant..!

    ReplyDelete